Tuesday, January 27, 2015

Kunming, China - Departure and Arrival

Assalammualaikum. Hai


Aku rasa nak gila. stresss ahh. haha! aku draft entry pepanjang aku padam. haih sebab aku tak tahu nak start macam mana. Alhamdulilah bulan 8 hari tu dapat exchange student ke Kunming, Yunnan, China. Ramai gak pergi 28 orang. Dulu dekat blog lama ada tulis pasal ni. Tapi udah delete dengan blog sekali. pffftttftftft Niat nak menulis sebab kan aku jenis manusia suka baca apa aku tulis, kenangann mesti ditulis di sini nanti iolss nak baca. haha Aku pergi sebulan, makanya entry tak mungkin satu je.. memang tak ahhhhhh. Aku try tulis tempat-tempat best, panduan ke sini. Mana tahu ada yang nak ke sini nanti. 

Aku pergi dengan flight Air Asia, harga tiket RM1200 , tak sure sebenarnya tapi lebih kurang ni. Tiket tu return. Sebenarnya, Air Asia selalu je buat sale, hari tu aku nampak ada tiket RM110 je one way. Setahu aku tahu Air Asia hanya ada satu penerbangan dari KL-Kunming, Kunming-KL. Kau jangan menggangap aku kaya belajar lagi bulehh ke sana, aku disponsor oleh UM, dan aku hanya bayar rm400 untuk tiket dan ada elaun sara diri, duit belanja aku bawa dari Malaysia RM800, dekat sana aku tukar lagi RM200. Total RM1000 aku tukar. Sebaiknya tukar kat Malaysia, sana mahal dan susah nak cari. Kat airport Kunming tu adalah. Yelah aku duduk sebulan hokey. Elaun sara diri balik baru dapat. Range duit senang je, kalau sini aku bawak RM1000 sampai sana jadi 2000Yuen. 


KLIA 2


Ramai kata KLIA 2 besar, aku tak boleh nak compare lah sebab tak pernah ke LCCT yang dulu tu. Tapi besar memang ya, nak ke pintu pelepasan tu jauh gilos, pulak tu gate kite orang gate last sekali. Hah heaven kau berjalan noks. Patah kaki berlari-lari. Aku pun tak faham kenapa nak belari macam kau nak kena tinggal flight padahal masa ada 40 minit lagi. haha!  Eh aku nampak laki Liyana Jasmay masa tu, hensemm gilaaa. haha! sempat je kann. 


Siapa yang first time naik flight tu, jangan nightmare sangat lah. Masa nak take off and take down tu memang takut sikit, dia bergantung pada captain kot. Masa nak pergi tu cuaca tak bape elok bila dah nak dekat Kunming tu, hujan. Makanya kat atas tu flight banyak kali gegar-gegar masa langgar awan, lepas tu akan feeling macam nak jatuh. Ah time ni khatam segala zikir dan surah lazim. hahaha!  Tapi masa take down sakit sikit, masa balik tak, tengok-tengok dah kat bawah, eh tak rasa sakit pun. haha 

Nasi Lemak Pak Nassir

Nasi lemak ni sedap sangat. satu je naik Air Asia ni, makanan semua kena book online, sebab kiteorang beli tiket dalam jumlah besar jadi dapt free nasi lemak ni, masa pergi dengan balik tu. Flight pukul 1 macam tu sampai Kunming dalam pukul 5 kalau tak silap. Lama jugak dalam flight. 

Buktinya sedap ! Padahal aku dah lahap KFC kalau tak silap masa kat airport tu. hewhew

Selamat sampai Kunming!

Alhamdulilah selamat sampai! Masa ni cuak sikit sebab kiteorang tak tahu siapa yang nanti jemput kiteorang. Nasib reramai gini, kalau sorang i ikut steward air asia tu je kan dia Melayu. hahaha tetiba, tahu lah hensem. Eh masa nak turun flight tu kan, pilot keluar dari cabin tunggu depan pintu lepas tu cakap "selamat hari raya". Kan masa tu raya lagi. Awww berbudi bahasa betul. Nasib dah tua, kalau muda tak tahu lah. haha dasar gatal. 



Sampai asrama dapat bilik macam ni, best sangat. Aku duduk satu bilik dengan Nisa, berani dia tak nak seroomate dengan aku, maka putus kawan jawabnye. hahahaha! Katil tu kte orang cantum, sebab tempat baru kan. Dedua takut sikit. Aku acah-acah berani je. hahaha! Sampai tu solat jap lepas tu ada majlis sikit. Lepas tu tidur. Masa sampai ni suhu dalam 17c macam tu. Sejuk. Hujan lagi. Badan penat terus tido terbongkang uolss. haha! 

Ini lah dulu ya. Nenanti kite cite tempat best pulak. Moga Allah istiqomah kan aku menulis part by part. Aminnnn. hahaha! bukan untuk korang baca pun atleast untuk tatapan anak-anak akak nanti. hahaha!

Terima kasih baca! 





10 comments:

  1. Amboiii sempat tau dia ngintai laki liyana jasmay. hahaha :P seronok lah dapat jalan jalan negara orang ^_^ nak ole ole satu. Ekekekeke :P

    ReplyDelete
  2. jelly nyaaaaa, gua sorang je ke yang belum pernah pergi overseas T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana ada lu sorang, ramai lagi. hehe nanti rezeki lu pulak lah. gua aim umrah lepas ni. In syaa Allah. gua doa lu jugak. hikhik

      Delete
  3. syok tgk org travel ni .nak ikot kak syahira ! hehehehe

    bulan 3 nanti bru nak p klia2 amek kakak balik dri blajaa . hihi

    ReplyDelete
  4. Lieyaaaa jommmm. hehehe jangan sesat masuk KLIA2 yang gedebak tu. hewhew

    ReplyDelete
    Replies
    1. jommm . kakak sponsor okay . hahaha . gedabak lg dri klia yg lama tu ke ? haha . apa salahnya sesat2 . haha

      Delete
  5. Wahh bestnya kesana... apa2 pun ambik dan timba pengalaman sekali kehidupan kat sana sambil belajar...Good Luck sis.

    ReplyDelete
  6. wuhuu. syoknyeeee. nasi lemak tu tengok pon macam sedap gile jee. hehe.

    ReplyDelete
  7. Syahira, macam mana boleh terpilih utk jadi exchange student ni? Macam best jerrrrr....

    ReplyDelete